Zumba logo
Rólunk A Zumbáról Órarend Galéria Fórum Kapcsolat

A Zumba

A Zumba® Kolumbia Cali nevű városában a 90-es évek közepén kezdődött Beto Perez, aerobik és latintánc oktatóval.

Egy napon, mikor Beto megérkezett aerobik órájára, észrevette, hogy otthon felejtette aerobik zenéit. Nem volt mit tenni, gyorsan cselekedni kellett, így elővette táskájából kedvenc latin gyűjteményét, amely csak tradicionális salsa, merengue és cumbia slágerekből állt. Csupa nagybetűs zenével, akusztikus hangszerelésben, és vágatlan eredeti változatban. Improvizált, és levezette élete első "Zumba" edzését. Sokéves oktatói tevékenysége alatt ez volt az első olyan óra, amelyen edzőként nem kellett "harcolnia" a vendégeiért, mivel úgy tűnt saját magukat motiválják, amit akkor hirtelenjében nem is értett. A vendégek egy óra után azonnal rajongóvá váltak, és alig várták a következő edzést. A véletlenből megszületett egy új és forradalmi fitness koncepció, a Zumba® Fitness Party&trade.

A zumba szó a zumbear igéből, kolumbiai szlengből ered. Azt jelenti "gyorsan mozogni, és szórakozni". Más latin nyelveken pedig bulit, partyt jelent. Beto felnőtt a kihíváshoz, meghozta a döntést, hogy világszerte megismerteti az emberekkel ezt a szenvedélyt. Csak egy pár hónap telt el és Beto új módszere annyira felkapottá és közkedveltté vált Calin, hogy Shakira is felkérte a "Pies Descalzos" című album koreográfusának.

1999

A kolumbiai sikerek után Beto a fitness ipar hazájába, Amerikába költözött. Az amerikai álomból azonban 2 év kemény szenvedés, harc, és elutasítás lett. Az amerikai fitness ipar túl rigidnek mutatkozott a csoportos aerobik edzések alapvető jellemzőinek felrúgásával kapcsolatban.

Zárójelben az aerobik és a Zumba® különbségeiről. Az aerobik edzések meghatározója a zene, amelyet 4x8 ritmusú egységekre bontanak és a céloknak meghatározott gyorsaságú, általában 128-150 közötti BPM (bit per minute) -re kell hangolni. Az aerobik monotonitása valójában ebből fakad, hiszen minden kiszámolható, rendszerezhető. Az ütemeket mindenki számára kellő hangsúllyal kell jelölni, illetve a 32-es váltásokat is előre bevált effektes klisékkel segítik. A mixek készítői, bizonyos esetekben plusz számítógépes dobot is alkalmaznak, amitől a zenék igazából akármilyenek is lehetnek, mert tónusukban ugyanolyannak tűnnek. A folyamatos BPM tartása miatt bizonyos slágereket gyorsítani, avagy lassítani kell, ami más szemszögből igazi gyilkolása a nagybetűs zenének.

A hagyományos aerobik edzéseken az alaplépésekből hosszabb, min. 2-3 perces koreográfiák betanulása a cél, amelyet ehhez a 32-es egységhez igazítanak.

A Zumba célja ezzel szemben az, hogy ne alkalmazzunk mixeket, és folyamatos BPM-et, hanem autentikus dalokat, stílusokat vonultassunk fel, amelyhez a tempótól függetlenül találjuk meg azokat a mozdulatokat, amelyek a leginkább követhetők mindenki számára, illetve hatékonyak, a fitness különböző céljainak (tonizálás, kondíció javítás, zsírégetés, kalóriahasználat maximalizálása stb.) megfelelően. A Zumba® edzésen a zenék struktúrájának megtartása elsődleges fontosságú.

A mozdulatok lehetnek táncos és aerobikos elemek egyaránt, sőt ezek vegyítése a cél. Az aerobikos mozdulatok csupán a végtagok mozgatására specializálódnak, a test középső szakasza, a törzs és a csipő ki is esik a látókörből. A Zumba a latin inspirációnak engedve a csipő és törzs mozdulatait kötelezően beemeli a mozgásanyagba. Nincs hosszan tartó koreográfia, amit meg kell jegyezni. Az autentikus, valódi zenék struktúráját megőrizve csökkenti az edzésprogram monotonitását, rövidtávú memóriát, jóval kisebb figyelmet igényel.

A fitness ipar két éven keresztül nem volt meggyőzhető a 4x8 "dobozon kívűli" gondolkodás elfogadására, a fitness klubok még lehetőséghez sem akarták juttatni a Zumba® atyját.

2002

A Zumba® és Beto ezért másfelé indult. Befektetőtársakat keresett a program és márkanév világszintű bejegyzéséhez, amelyet meg is talált Alberto Perlman és Alberto Aghion személyében. Megalapították a Zumba® Fitness LLC-t, majd kiadtak egy 4 részből álló kazettát, amit a különböző TV shopokban kezdtek árulni. Kinek meglepő, kinek nem meglepő módon a kiadás évében, csak az amerikai piacon több százezer példány talált gazdára.

A fitness kazetták mást is hoztak magukkal. Az emberek keresni kezdték a Zumba® edzést a fitness klubokban is, de hát ugye nem volt edző. A szakemberek egyre nagyobb számban érdeklődtek oktatói képzés felől, ami egyenes következményként vezetett a tananyag kialakításához, és a képzés megkezdéséhez.

2003

A Kellog's a Zumba® Fitness együttműködésével a legnépszerűbb fitness promóciós kampányt vezényelte le a Latin-amerikai térségben. Ezt a sikeres kampányt azóta 5 másik országban is bevezették.

2005

A színvonalasabb oktatói képzések érdekében a Zumba® Fitness LLC partnerséget köt a legnagyobb amerikai szakmai szervezetekkel, úgymint az AFAA (Aerobics and Fitness Association of America), ACE (American Council on Exercise), IDEA (a világ legnagyobb fitness profikat egyesítő szervezete), és SCW Fitness Education.

2007

A Zumba® nemzetközi nyitása ekkor történt, aminek következtében ma már a világ összes kontinense zumbázik.

2008

A legújabb DVD kollekció megjelenése, amelyhez egy speciálisan kifejlesztett Zumba® súlyzót adtak ajándékba.

2009

Speciális Zumba® óratípusokat fejlesztettek ki, illetve a hozzá kapcsolódó képzési struktúra is útnak indult. Ezek a következők:

ZUMBA® and the Zumba Fitness logo are trademarks of Zumba Fitness, LLC, used under license. ZUMBA® és a Zumba Fitness logo a Zumba Fitness LLC tulajdona, bejegyzett védjegye, amelynek használatára az oldal működtetője jogosult.